Położenie w mieście:
Wielki Meczet (tr. Ulu Camii) w Diyarbakır jest najstarszym i jednym z najważniejszych meczetów na terenie całej Anatolii, a nawet na całym świecie.
Kolumnada Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Po zdobyciu w 639 roku Diyarbakır, przez Arabów wyznających islam, lokalny bizantyjski kościół świętego Tomasza został przekształcony w meczet. W 1091 roku Malikszah I, sułtan Wielkich Seldżuków, nakazał lokalnemu zarządcy o imieniu Maidud Davla, rozbudowę i naprawę tej budowli. Sułtan Malikszah I zapisał się zresztą w historii jako mecenas nauki i sztuki, finansując wiele budowli publicznych.
Brama Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Prace nad Wielkim Meczetem w Diyarbakır zakończono już w 1092 roku. Styl, w jakim wykonano przebudowę, przywodzi na myśl Meczet Umajjadów w Damaszku, który stanowił wzór dla budowniczych z Diyarbakır. Dzięki tym wpływom w Anatolii wprowadzono elementy syryjskiej architektury oraz sztuki dekoracyjnej.
Detale ozdobne Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Na portalu meczetu wyrzeźbiono dwa lwy atakujące dwa byki. Na meczet składa się kompleks budynków zbudowanych wokół dziedzińca długiego na 63 metry i szerokiego na 30 metrów. Fasada dziedzińca jest ozdobiona dwukondygnacyjną kolumnadą po stronach wschodniej, południowej i zachodniej, a po stronie północnej kolumnami na wysokości jednej kondygnacji. Zachodnia część fasady, przebudowana w latach 1117 - 1125 po trzęsieniu ziemi i pożarze, wykorzystuje kolumny i inne elementy konstrukcyjne z teatru z czasów rzymskich.
Dziedziniec Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Meczet składa się z sali modlitwy, która znajduje się w południowej części dziedzińca. Wysoki dach centralnej sali został skonstruowany z drewnianego obelkowania, wspieranego na rzędach kamiennych filarów o prostokątnym przekroju.
Podest modlitewny Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Częścią kompleksu jest również medresa Mesudiye z 1193 roku oraz medresa Zinciriye z 1189 roku. Ta ostatnia nie jest jednak połączona bezpośrednio z centralnym dziedzińcem. W centrum wspomnianego dziedzińca stoi fontanna ablucyjna (tr. şadırvan) z czasów osmańskich, a dokładniej z 1849 roku.
Fontanna ablucyjna Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Historia przebudowy i rozbudowy kompleksu meczetowego została zapisana w formie zdobiących budowlę inskrypcji w piśmie kufickim - najstarszej formie arabskiej kaligrafii. Cechą wyróżniającą Wielki Meczet w Diyarbakır są również bogate rzeźbienia i zdobienia kolumn otaczających dziedziniec. Arkada po stronie zachodniej zawiera ponadto najstarszy istniejący przykład zastosowania w architekturze tzw. załamanego łuku.
Zegar słoneczny na dziedzińcu Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Obecnie meczet może pomieścić około 5000 wiernych. Przez niektórych uważany jest za piątą najświętszą świątynię w świecie islamu. Warto wspomnieć, że miasto Diyarbakır położone jest na 40 południku półkuli wschodniej, tak samo jak Mekka.
Detale ozdobne Wielkiego Meczetu w Diyarbakır
Przeczytacie więcej o samym mieście Diyarbakır.
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz
Odpowiedzi
Ulu Cami jest aktualnie w
Wysłane przez pavvka w
Ulu Camii
Wysłane przez Iza w
A zdjęcia jakieś nam tu zapodasz z Diyarbakiru? Czekamy z niecierpliwością!
A właśnie że Ulu Cami
Wysłane przez pavvka w
A właśnie że Ulu Cami, przez jedno 'i' na końcu :) Bo nazwa jest przymiotnikowa.
Zdjęć z Diyarbakiru mam mniej niż chciałbym, bo wysiadły mi baterie w aparacie, a ładowarka została w zaginionym bagażu :( Ale trochę mam. Dzisiaj postaram się coś wrzucić.
Ulu Camii
Wysłane przez Iza w
No dobra, żaden ze mnie
Wysłane przez pavvka w
No dobra, żaden ze mnie specjalista od języka tureckiego i nie powinienem się za bardzo upierać, ale 'ulu' znaczy 'wielki' i wydaje mi się, że to nazwa tego samego typu co Yeni Cami albo Yeşil Cami. A hasło w Wiki jest zatytułowane "Diyarbakır Ulu Camii" - chyba dodanie nazwy miasta zmienia nazwę z przymiotnikowej w taką typową rzeczownikową, która wymaga końcówki dzierżawczej (czyli drugiego i). Ale już w sumie sam nie wiem; guglując, znajduję pisownię i taką i taką, i to szukając na stronach tureckich.
Czy jest na sali jakiś filolog turecki?
Ze mnie też żaden językoznawca turecki...
Wysłane przez Iza w